سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

آذر ۲۴, ۱۴۰۰ | سرور

برندها

بهترین ها را بخدمت گرفته ایم

سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

در چند سال اخیر دنیای علم و تکنولوژی بسیار گسترش یافته و آشنایی با تمام مفاهیم مربوطه نیاز به مطالعه و تحقیق خواهد داشت، ما در این مقاله قصد داریم شما را با معنی و مفهوم سرور، کاربرد و همچنین انواع زیر ساخت آن به صورت مختصر آشنا کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

مفهوم کلمه سرور به چه معناست؟

لغت سرور در زبان فارسی به معنای سرویس دهنده می‌باشد اما آن را به عنوان نقطه اصلی ارتباط میان شبکه می‌شناسند و همچنین به لحاظ سخت افزاری دارای قدرت می‌باشد. وظیفه اصلی سرور مدیریت، میزبانی، کنترل و غیره است.

هنگامی که دسترسی به سرور توسط یک شبکه داخلی اتفاق بیفتاد، به آن سرور شبکه می‌گویند، به این معنا که کامپیوتر های موجود در این شبکه تنها توسط سرور کنترل و نیاز های آنها تامین می‌شود. سرور های مرتبط با اینترنت، تمامی اطلاعاتی که کامپیوتر لازم دارد را در همان زمان جستجو کرده و در دسترس کاربر قرار می‌دهد.

 

نحوه عملکرد آن چگونه است؟

اگر بخواهیم به زبان ساده شما را با عملکرد سرور آشنا کنیم بهتر است بگوییم که سرور‌ها وظیفه انتقال داده ها را از یک شبکه (خارجی یا داخلی) به کامپیوتر دارند.

به طور کلی به اشتراک گذاشتن اطلاعات یا همان داده ها توسط سرور انجام می‌شود، همچنین می‌تواند برنامه های خود را به درستی مدیریت کند که البته این عمل یک فعالیت فنی ساده محصوب می‌شود، برخی از آنها نیز با عنوان سرور های تحت وب وظیفه نمایش صفحات وب و پاسخ به درخواست های کاربران را عملی می‌کند.

انواع سرور و کاربرد آنها

سرور اشتراکی چیست؟

سرور اشتراکی منابع اختصاصی ندارد و دارای محدودیت سخت افزاری است. در واقع وجود چندین هاست بر روی یک سرور موجب می‌شود تداخل در سایت ها ایجاد کند به این معنی که اگر یک سایت دارای مشکل باشد بر روی الباقی سایت ها نیز تاثیر خواهد گذاشت.

مشترک بودن آنها در میان کاربران باعث کاهش امنیت و محدود شدن منابع خواهد شد به همین دلیل سرور اشتراکی برای موسسات و شرکت های بزرگ مناسب نیست و بیشتر به منظور صرف جویی برای موسسات نوپا و کسب و کار های کوچک توصیه می‌شد.

سرور مجازی به چه معناست؟

(virtual private server) یا همان سرور مجازی به واسطه نرم افزارهای مجازی به بخش های کوچک تقسیم می‌شود که هر یک از این بخش‌ها به همراه سیستم عامل و برنامه های خود به صورت اختصاصی اجرا می‌شوند. منابع آنها با توجه به نوع مجازی‌ بودن آن می‌تواند به صورت اختصاصی یا اشتراکی باشد.

اهمیت به سخت افزار نیز بسیار مورد اهمیت است. نمونه مجازی حد فاصل میان انواع اشتراکی و اختصاصی می‌باشد و به منابع وسیع تری نیز دسترسی دارد. تعداد سایت‌هایی که بر روی سرویس‌دهنده و یا وب واقع می‌شوند، به مراتب کمتر از وب های موجود در اشتراکی می‌باشد و به همین دلیل است که فضای بیشتری را نیز در اختیار خود دارد.

سرور اختصاصی چگونه عمل می‌کند؟

خوب اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دارای وب سایت‌ های بزرگ همراه با بازدید بالا هستید و یا شرکت‌ و موسسات بزرگی را اداره می‌کنید، به منابع بسیاری نیاز پیدا خواهید کرد از جمله این منابع: امنیت بالا، سرعت ‌بالا، پهنای باند و دسترسی خوب به منظور نصب نرم‌افزار یا به وجود آوردن تغییرات، خواهید داشت.

کاربران دارای سرورهای اختصاصی در فضای دخیره‌سازی، پهنای باند و همینطور پردازنده به صورت اختصاصی میزبانی خواهند شد. انتخاب این نوع برای افرادی که به دنبال توسعه وبسایت و برنامه ها می‌باشند گزینه مناسبی خواهد بود، عدم محدودیت در ایجاد تغییرات و نصب نرم افزار ها و پاسخگویی به آنها از ویژگی های این نوع سرور می‌باشد.

 

دیتا سنتر به چه معناست؟

زمانی که اقدام به تهیه سرور کردید نکات زیادی برا باید مورد توجه قرار دهید، اعتبار و تخصص شرکت ارائه دهنده یکی از آنهاست، در صورت عدم توجه احتمال نامناسب بودن بستر پشتیبانی و همچنین پهنای باند به وجود می‌آید، در روش Collocate به دلیل اینکه شرایط جایگذاری مناسب برای سرور وجود ندارد یک اتاق سرور یا دیتاسنتر به منظور نگهداری از آن تعبیه می‌شود تا عملیات اتصال داده در آن محدوده انجام شود و با استفاده از یک ریموت از راه دور قابلیت دسترسی خواهد داشت.

تمامی نیاز های کاربر اعم از Ram ، CPU، Hard و همینطور نصب نرم افزار های لازمه و سیستم عامل توسط خود او خریداری و با توجه به خواسته هایش نصب می‌شود. نگهداری از سرور و تامین اینترنت، پهنای باند و برق لازم در دیتاسنتر بر عهده شرکت‌ هاستینگ خواهد بود، دیتاسنتر هزینه تمامی این پشتیبانی و خدمات را از کاربر دریافت خواهد کرد.

استفاده از این سرویس ها به کدام ارگان توصیه می‌شود؟

عموما ارگان‌هایی از قبیل بانک‌ها و موسسات تحصیلی که روزانه تعداد زیادی کاربر در آنها به دنبال پاسخ هستند از این سرویس ها استفاده می‌کنند.

سخن آخر

در این مقاله شرکت دی پی اس سعی بر آشنا ساختن شما با مفهوم سرور و اهمیت آن در کیفیت پاسخگویی به کاربر داشته است، سرور در زبان ما به معنی ارائه دهنده سرویس است، و سعی بر پاسخگویی به تام نیاز های کاربر را دارد، هر چند که این ها همه احتیاج به آشنایی اولیه با انواع کاربرد های آن دارد. همچنین موسسه ما با سالها تجربه در این زمینه به همراه تیم متخصص پشتیبانی و مشاوره در صدد ارائه خدمات با کیفیت به شما خواهد بود تا با افزایش اعتماد شما کاربران عزیز نیاز های مربوطه را برطرف کند.

http://www.dpsco.com/