روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

آذر ۲۴, ۱۴۰۰ | روتر

برندها

بهترین ها را بخدمت گرفته ایم

روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله از دی پی اس می‌خواهیم اطلاعات جامعی در رابطه با روتر را در اختیار شما کاربران قرار دهیم، پس ما را تا انتها همراهی کنید. روتر یک دستگاه است که برای گسترش یا بخش بندی شبکه ها با ارسال داده ها از یک شبکه به شبکه دیگر استفاده می شود. روترها اغلب در کارهای اینترنتی بزرگی که از مجموعه پروتکل TCP/IP استفاده می‌کنند و برای اتصال میزبان‌های TCP/IP و شبکه‌های محلی (LAN) به اینترنت با استفاده از خطوط اختصاصی استفاده می‌شوند.

روتر ها چگونه کار می‌کنند؟

روترها در لایه شبکه (لایه 3) مدل مرجع اتصال سیستم های باز (OSI) برای شبکه کار می کنند تا داده ها را در میان شبکه ها با استفاده از آدرس های داده شده (آدرس های IP که مقصد هستند) جابجا کند از آنجایی که روترها در سطح OSI بالاتری کار می کنند، قابلیت های مسیریابی و فیلتر کردن بسته ها و قدرت پردازش بیشتری نیز دارند که منجر به صرف هزینه بیشتر می‌شود، بیایید با ذکر یک مثال توضیح دهیم:

فرض کنید ما یک شبکه از سه کامپیوتر داریم. توجه داشته باشید که هر کامپیوتر در یک شبکه متفاوت است، میزبان A می خواهد با میزبان B ارتباط برقرار کند و بسته ای را با آدرس IP ( 10.0.0.20) میزبانB به دروازه پیش فرض (روتر) ارسال می کند. روتر بسته را دریافت می کند، آدرس IP مقصد بسته را با ورودی های جدول مسیریابی خود مقایسه می کند و مطابقت می‌دهد؛ سپس بسته را توسط رابط مرتبط با آن شبکه می فرستد. فقط میزبان B بسته را دریافت خواهد کرد، در واقع، میزبان C حتی از برقراری ارتباط مطلع نخواهد شد.

روتر قابل استفاده به عنوان فایروال

روترها معمولاً با فیلتر کردن بسته ها بر اساس آدرس شبکه مبدا یا مقصد، عملکردهای اساسی فایروال را ارائه می دهند، چنین دستگاهی به عنوان مسیریاب فیلترینگ بسته شناخته می‌شود.

اگر بخواهیم مثالی مشابه با آنها پیدا کنیم باید بگویم که روترها شبیه پل ها هستند زیرا هم بسته ها را ارسال می کنند و هم می توانند برای بخش بندی یا پیوستن به شبکه ها استفاده شوند؛ با این حال، روترها از آدرس های لایه شبکه (لایه 3) مانند آدرس های IP برای ارسال بسته ها استفاده می کنند، در حالی که پل ها از آدرس های لایه 2 (یا MAC) استفاده می کنند.

با معنی و مفهوم روتر بیشتر آشنا شوید

اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که به دنبال آشنایی با مفهوم و کاربرد روتر هستید، مطالعه مقاله بالا به شما این امکان را خواهد داد، به طور خلاصه روتر سوئیچ هوشمندی است که قادر است بر اساس نمای کلی شبکه تصمیم بگیرد که داده ها را به کجا ارسال کند. روتر یک دستگاه قابل برنامه ریزی است که با دیگر روترها از طریق یک پروتکل مسیریابی کار می کند تا بهترین مسیر را برای ارسال یک بسته با یک آدرس مشخص ایجاد کند.

یک روتر می تواند شبکه را به عنوان یک کل در تعیین مسیر برای یک تماس معین در نظر بگیرد. یک روتر می‌تواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که چندین فاکتور از جمله آدرس دستگاه‌های مبدا و مقصد، مسیر کم‌هزینه، کمترین تراکم مسیر، مسیر با کمترین تعداد پرش و کوتاه‌ترین مسیر از نظر جغرافیایی را در نظر بگیرد. در واقع روتر یک قطعه ای است که انتقال داده ها را بر عهده دارد.

بر فرض مثال انتقال اینترنت به دستگاه شما توسط روتر انجام می‌شود، در مطالب بالا به ویژگی های بیشتری از آن پرداختیم. برای خرید روتر، با ضمانت اصالت کالا و همچنین پشتیبانی تیم متخصص با مشاوران دی پی اس در ارتباط باشید.